Noord Thailand, Myanmar - Reisverslag uit Pai, Thailand van Jelmer, Sjors - WaarBenJij.nu Noord Thailand, Myanmar - Reisverslag uit Pai, Thailand van Jelmer, Sjors - WaarBenJij.nu

Noord Thailand, Myanmar

Door: sjors en jelmer

Blijf op de hoogte en volg Jelmer, Sjors

26 Januari 2012 | Thailand, Pai

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets van ons hebben laten horen dus we hebben een hoop te vertellen!
De laatste maand hebben we vooral veel culturele dingen gedaan! In Chang Mai hebben we een kook workshop op zijn Thais gedaan. Dit was ons vooral te doen om dat we ons favoriete thaise gerecht (Chicken cashewnut) wilde leren maken! We werden eerst meegenomen door een local over de markt waar zij ons uitleg gaf over alle kruiden en ingredienten die we gingen gebruiken. Je hoort vaak van mensen dat er op markten in exotische landen van die heerlijke geuren hangen, maar bij onze markt hing er de doordringende geur van oude vis en rot vlees. Daarna zijn we met onze groep naar een grote keuken gegaan waar iedereen zijn eigen wok kreeg om het eten te maken. We hebben springrolls, Cashewnut chicken, massaman curry en de red curry paste gemaakt en deze gerechten daarna zelf lekker opgegeten! Ook hadden we behoefte aan weer eens een flinke lichamelijke inspanning dus besloten we ons in te schrijven bij de lokale Muai Thai kampioen voor een 3uurse training. Niet wetende waar we in godsnaam aan begonnen kwamen we vol goede moed de gym binnegelopen. Na de warming-up zaten we er al helemaal doorheen, 20 minuten touwtje- en op een band springen in 30 graden en een brandende zon had ons al volledig gesloopt. De twee uur daarna waren voor getrainde gasten zoals wij geen probleem meer. Aan het einde van onze training daagde we de lokale Muai Thai kampioen vol zelfvertrouwen uit voor een potje knokken. Dit zelfvertrouwen kregen we doordat 'de kampioen' maar 2 turven hoog was en nog niet eens 50 kilo woog. Van dit fysieke voordeel was er echter in de ring helemaal niks meer over, waar wij onze benen maximaal tot heuphoogte kregen legte hij ze van alle kanten zo in onze nek. Vermoeid en vol blauwe plekken moesten we ons de volgende dag om 8uur stipt melden voor ons begin van een 3 daagse trekking door het noorden van Thailand. Ondanks onze vermoeidheid was deze trekking wel echt een goede ervaring. We hebben overnacht bij de hilltribes waar het s'nachts 2 graden werd en wij in onze korte broeken stierven van de kou. Verder hebben we met hun kinderen gevoetbald, met olifanten gezwommen en op ze gereden en wild water geraftd. Dit allemaal met een prachtige achtergrond van Jungle en bergen om ons heen! Wat deze trekking echter anders dan die van anderen maakte was dat onze gids in plaats van voor de groep, achter de groep aan sjokte omdat hij de avonden ervoor zich liet vollopen met bier.
Na al deze leuke dingen in Chang mai gedaan te hebben was het tijd voor een klein, vredig plaatsje genaamd Pai! De 2uur durende weg van Chang Mai naar Pai telde 762 bochten waarbij we in elke bocht helaas bij elkaar op schoot terechtkwamen. Onderweg hadden we wel het geluk onze eerste Koreaanse backpakker tegen te komen. Met hem en een andere zweed hebben we geluncht waarbij onze koreaanse vriend bij het eten de ene na de andere verassing uit zijn tas haalde. Zo vondt hij het Thaise eten van zichzelf nog niet heet genoeg, dus had hij zijn eigen favoriete Koreaanse 'Chilli sauce' bij zich. Toen hij een dag later weer vertrok had hij voor ons allemaal ook nog een een cadeautje, een handbeschilderde koreaanse boekenlegger! Jammer voor hem dat hij zo snel vertrok, want wij vonden Pai het allermooiste en rustigste stadje in heel Thailand. We hebben onze tijd hier doorgebracht in een hostel genaamd Spicy waar er dorms waren van 25 man en elke avond een lekker kampvuurtje. Ook hebben we de omgeving van Pai met de fiets en de scooter bekeken en daarbij ook de grootste grot van Thailand bezocht. Ons einde in Spicy kwam dan ook totaal onverwacht en veels te vroeg. De eerder genoemde zweed had zich problemen op de hals gehaald door een kortstondige relatie te beginnen met de Thaise vrouwelijke manager. Toen hij de volgende avond voorzichtig probeerde te brengen dat de liefde niet wederzijds was veranderde de lieve manager in een Thaise heks. Hij moest onmiddelijk (om 4u s'nachts) Spicy verlaten. Omdat wij samen met deze zweed waren aangekomen was het voor haar niet meer dan logisch om ons er ook maar uit te gooien. Daar stonden we dan, om 4u s'nachts met onze backpacks op de rug en niet wetende waar we heen konden... Het mooie van de Thaise bevolking is echter, dat als ze zien dat iemand hulp nodig heeft ze daar alles aan doen. Binnen vijf minuten nadat we uit ons hostel waren gezet was er al een slaapplek geregeld in de Yellow Sun bar, de populairste plek in Pai om s'avonds wat te drinken!
Na dit veel te korte verblijf in Pai zijn we samen met de zweed in een lokale bus naar Chang Rai gestapt met als doel om de White tempel daar te gaan bekijken. De lokale bus naar Chang Rai had zo'n moeite met sommige gedeeltes van de berg waar we tegen op reden dat we meerdere malen een stukje achteruit rolde voordat de chauffeur weer controle over de bus kreeg. Door een gebrekkige navigatie van Jelmer (volgens hem lag het aan de kaart) en een lekke band hebben we de White tempel in Chang rai helaas gemist. Vanuit Chang rai hebben we wel een een daagse tocht gemaakt naar Myanmar/Birma. De weg naar de grens met Birma zat vol met politiecontroles en drugshonden. Ook moesten we toen we de grens overgingen ons paspoort daar achterlaten als garantie dat we die avond nog terug kwamen. Na alle toeristische hoogtepunten te hebben gezien besloten we gewoon lukraak Birma in te lopen. We volgden een klein riviertje en kwamen zo door een paar lokale dorpes waar we zowel aangegaapt als ongelofelijk vriendenlijk behandeld werden. We merkten na 1,5u lopen ook meteen de keerzijde van Birma, een boze politieagend vroeg wat we hier kwamen doen en stuurde ons meteen terug naar het toeristische gebied. Toch was het voor ons zeker de moeite waard en hebben we er een prachtige ervaring aan over gehouden en Jelmer heeft de allerlaatste Birmeese trends op het gebied van haar laten verwerken in zijn nieuwe kapsel!
Nu onze tijd erop zat in het noorden van Thailand besloten we de grens over te gaan naar Laos. We gingen de grens over door met een slowboat de prachtige Mekong af te zakken. In de twee dagen die de boot daar voor nodig had kwamen we door super mooie stukken ongerepte natuur waarna we aanlegden in het authentieke Luang Prabang. Hier hadden we afgesproken met Ties, een nederlandse jongen die we uit Bangkok kende. Waar we onzettend aan moesten wennen in Laos was de avondklok. Na half 12 s'avonds gingen alle barretjes dicht en was het enige wat je nog kon doen Bowlen. Hier hebben we s'avonds dan ook menig strikje gegooid! Ons was verteld dat de omgeving in Laos nog mooier zou zijn dan die in Noord-
Thailand dus wij hebben 2 hele dagen gefietst om zo veel mogelijk daar van mee te krijgen. We waren overtuigd dat het mooier was toen we bij een gigantische waterval aankwamen waar je ook nog eens met lianen het superblauwe water in kon springen!
We zijn nu in het noorden van Laos in Luang Nhamta waar we nog een 3daagse trekking gaan doen in de uitlopers van het karstgebergte.

Helaas kunnen we op deze site geen foto's meer kwijt omdat we hiermee ons maximum hebben bereikt dus we zijn nu op zoek naar een alternatief. Heeft iemand nog suggesties voor een makkelijke manier om foto's of te slaan? alvast bedankt en we laten snel weer iets van ons horen!

• 26 Januari 2012 - 11:21

Roland:

Weer een mooi verslag heren!
    Zet de foto's op facebook en zet een link in het verslag (evt. foto's deels in openbaar deel en deels in afgeschermd deel).
    Veel plezier!

• 26 Januari 2012 - 11:50

Heleen:

Hoi Sjors en Jelmer,
    Jullie maken echt een geweldige reis zeg. Wordt onvergetelijk. En ik ben blij dat Rosenthal een diplomatiek incident besaard is gebleven :)
    Groetjes uit Voorschoten

• 26 Januari 2012 - 14:24

Fiekeee!:

Wat een top verhaal weer en wat een mooie dingen maken jullie mee.
    Je kan inderdaad of facebook gebruiken of picasa. Dat heb ik gebruikt toen ik reisde dat is ook prima te gebruiken, enige nadeel daar is dat je niet overal de foto´s kon uploaden. Maarrr nu het hier niet kan is geen excuse dat je geen foto´s kan posten want facebook kan altijd dus kom maar op!! kijk uit naar weer wat jaloersmakende foto´s van jullie, Liefs van je zus die zich kostelijk aan het vermaken is in de stoffige UB

• 27 Januari 2012 - 10:37

Janneke:

Hey! Leuk om jullie verslag te lezen, ik heb werkelijk waar hardop gelachen, juist om de verwoording van de situaties die ik ook heb meegemaakt! goed dat jullie in Lang nam thaa zijn, klinkt goed. En bereid je maar vast voor op vang vieng... dat wordt.. heavy.. haha!!
    Liefs

• 21 Februari 2012 - 14:39

Joost:

Heej bazen..
    Klinkt supervet man, grappig dat wij ook een reisleider met enorme kater achter de groep aan hadden lopen. En dat wij ook Koreanen met dezelfde hot chili in onze groep hadden...